ପିକାଶୋଙ୍କ ଗର୍ନିକା

ଯୁଦ୍ଧର ପ୍ରତିବାଦରେ ଯୁଦ୍ଧର ଭୟଙ୍କର ପରିବେଶ ଓ ପରିସ୍ଥିତିକୁ ନେଇ ଏକ ବିଶ୍ୱବିଖ୍ୟାତ ଛବି କଥା ଆଜି ମନେପଡୁଛି । ସେ ଛବି ଦେଖିଲେ ରୁଷୀୟ କ୍ଷେପଣାସ୍ତ୍ର ମାଡ଼ରେ ଧ୍ୱଂସ ବିଧ୍ୱସ୍ଥ ୟୁକ୍ରେନ୍‌ର ଯେକୌଣସି ସହର ନିଶ୍ଚୟ ଆପଣଙ୍କୁ ଦିଶିଯିବ । ଶୁଭିଯିବ ବୋମା ମାଡ଼ରେ ମରିହଜି ଯାଉଥିବା ଅସହାୟ ମଣିଷମାନଙ୍କ କରୁଣ ଆର୍ତ୍ତ ଚିତ୍କାର ।

ଲିଓନାର୍ଡୋଙ୍କ ମୋନାଲିସା ଛବିର ରହସ୍ୟମୟ ସ୍ମିତହସକୁ କିଏ ନଜାଣେ । ସୁନ୍ଦରପଣର ରହସ୍ୟମୟ କମନୀୟତାକୁ ନେଇ ଅଙ୍କିତ ମୋନାଲିସା ପରି ପାବ୍ଲୋ ପିକାଶୋଙ୍କ ଗର୍ନିକା ଯୁଦ୍ଧର ବିଭୀଷିକାକୁ ନେଇ ଅଙ୍କିତ ପ୍ରସିଦ୍ଧ ଛବି । କ୍ୟାନଭାସ୍ ଉପରେ ତୈଳରଙ୍ଗରେ ଅଙ୍କିତ ଏହି ଛବିରେ ପିକାଶୋ କେବଳ କଳା, ଧଳା ଓ ଧୂସର ରଙ୍ଗ ବ୍ୟବହାର କରିଥିଲେ । ଛବିରେ ଘରେ ଦିଆଯାଉଥିବା ଓ ବେଶୀ ଚକ୍‌ଚକ୍ କରୁନଥିବା ରଙ୍ଗ ପିକାଶୋ ବ୍ୟବହାର କରିଥିଲେ । ବରାଦ୍ ଦେଇ ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ଭାବରେ ସେ ରଙ୍ଗ ତିଆରି କରେଇଥିଲେ । ୩.୪୯ ମିଟର ଚଉଡ଼ା ଓ ୭.୭୬ ମିଟର ଲମ୍ବର ଏହି ପ୍ରସିଦ୍ଧ ଛବିକୁ ପିକାଶୋ ୧୯୩୭ ମସିହାରେ ଆଙ୍କିଥିଲେ ।

Pablo Picasso

ଦ୍ୱିତୀୟ ବିଶ୍ୱଯୁଦ୍ଧର ପୂର୍ବବର୍ତ୍ତୀ ସମୟ । କିନ୍ତୁ ଯୁଦ୍ଧର କଳା ବାଦଲ ସାରା ପୃଥିବୀ ଉପରକୁ ଧୀରେ ଧୀରେ ଘନେଇ ଆସୁଥାଏ । ସ୍ପେନ୍‌ର ରିପବ୍ଲିକ୍ ସରକାର ୧୯୩୭ ଜାନୁଆରୀ ମାସରେ ସେତେବେଳକୁ ପ୍ୟାରିସ୍‌ରେ ରହୁଥିବା ପିକାଶୋଙ୍କୁ ପ୍ୟାରିସ୍ ୱାର୍ଲ୍ଡ ଫେୟାର୍‌ରେ ସ୍ପେନ୍‌ର ପାଭିଲିୟନ୍‌ରେ ପ୍ରଦର୍ଶନ ପାଇଁ ଏକ ବଡ଼ ମ୍ୟୁରାଲ୍ ଆଙ୍କିବାକୁ ଅନୁରୋଧ କଲେ । ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ଥିଲା, ଛବି ମାଧ୍ୟମରେ ଯୁଦ୍ଧ ବିଷୟରେ ଲୋକଙ୍କୁ ସଚେତନ କରାଯିବ ଓ ଆବଶ୍ୟକୀୟ ପାଣ୍ଠି ବି ଯୋଗାଡ଼ କରାଯିବ । ପିକାଶୋ କାମରେ ଲାଗିଗଲେ । ଜାନୁଆରୀରୁ ଏପ୍ରିଲ୍ ମାସ ଯାଏଁ ଛବି ପାଇଁ ଦରକାରୀ ପ୍ରାରମ୍ଭିକ ସ୍କେଚ୍ କରୁଥିବା ବେଳେ ସ୍ପେନ୍ ସହରର ଗର୍ନିକା ଉପରେ ପୁରା ଦୁଇ ଘଣ୍ଟା ପାଇଁ ବୋମାବର୍ଷା ହେଲା । ସ୍ପେନୀୟ ଜାତୀୟତାବାଦୀଙ୍କ ଅନୁରୋଧରେ ନାଜୀ ଜର୍ମାନୀ ଓ ଫାସିଷ୍ଟ ଇଟାଲୀ ସ୍ପେନ୍‌ର ଗର୍ନିକା ସହର ଉପରେ ବୋମା ବର୍ଷଣ କଲେ । ସ୍ପେନୀୟ କବି ଓ ପ୍ରାବନ୍ଧିକ ଜୁଆନ୍ ଲରେଆ ପିକାଶୋଙ୍କ ଷ୍ଟୁଡିଓ ଆସି ତାଙ୍କୁ ଅନୁରୋଧ କଲେ, ସେ ସ୍ପେନ୍ ପାଇଁ ଆଙ୍କୁଥିବା ଛବିର ବିଷୟ ଭାବରେ ଗର୍ନିକାରେ ବୋମା ପଡିବା ଓ ତା’ର ଭୟାବହ ପରିଣାମକୁ  ବିଷୟ କରି ଆଙ୍କି ପାରନ୍ତି । ତାପରେ ପିକାଶୋ ‘ନ୍ୟୁୟର୍କ ଟାଇମସ୍’ ଓ ‘ଦ ଟାଇମସ୍’ ଆଦି ଖବର କାଗଜରୁ ସେ ବୋମା ମାଡ଼ ବିଷୟରେ ଅଧିକ ଜାଣିଲେ । ପ୍ରତକ୍ଷ୍ୟଦର୍ଶୀଙ୍କ ବିବରଣୀ ବି ପଢିଲେ । ତାପରେ ପୁରୁଣା ସ୍କେଚ୍ ସବୁକୁ ଖାରଜ୍ କରି ନୂଆ ଛବି ପାଇଁ ଖସଡ଼ା ତିଆରି ଆରମ୍ଭ କଲେ । କୁହାଯାଏ, ଛବି ପାଇଁ ପିକାଶୋ ପ୍ରାୟ ତିରିଶଟି ଷ୍ଟଡି କରିଥିଲେ ।

ମଇ ମାସ ୧୧ ତାରିଖ ବେଳକୁ ଛବି ପାଇଁ କ୍ୟାନଭାସ୍ ପ୍ରସ୍ତୁତ ହେଇ ସାରିଥିଲା । ଜଣେ ଆମେରିକୀୟ ଚିତ୍ରଶିଳ୍ପୀ ତାଙ୍କୁ ସହେଯାଗ କରୁଥା’ନ୍ତି । ପ୍ରଥମରୁ ପିକାଶୋ ଯେଉଁ ଖସଡ଼ା ପ୍ରସ୍ତୁତ କରିଥିଲେ, ତାହା ଛବିର ଶେଷ ବେଳକୁ ଅନେକଟା ବଦଳି ଯାଇଥିଲା । ଯେମିତି ଷଣ୍ଢ ମୁଣ୍ଡ ପ୍ରଥମରୁ ଯେଉଁଠି ଥିଲା ସେଇଠି ରହିଲା, କିନ୍ତୁ ଶେଷ ବେଳକୁ ତା’ ଦେହ ବାମ ପଟକୁ ବୁଲିଗଲା । ୨୦ ମଇରେ ଘୋଡା ତା’ ଷଣ୍ଢା ଉପରକୁ ଟେକିଲା । ଚଟାଣରେ ପଡିଥିବା ମଲା ସୈନିକ ବାମରୁ ଡାହାଣକୁ ଥିଲା, କିନ୍ତୁ ତା’ର ସ୍ଥାନ ଜୁନ ୪ରେ ବଦଳିଲା । ଶେଷ ମୁହୂର୍ତ୍ତରେ ଶିଳ୍ପୀ ମଲା ସୈନିକର ହାତରେ ଥିବା ଭଙ୍ଗା ଖଣ୍ଡାରେ ଫୁଲ ଆଙ୍କିଲେ ।

ପିକାଶୋ ଗର୍ନିକା ଆଙ୍କୁଥିବା ବେଳେ ତା’ର ଅଗ୍ରଗତିର ଫଟୋ କିନ୍ତୁ ନିୟମିତ ଭାବରେ ନେଉଥିଲେ । କୁହାଯାଏ, କଳା-ଧଳା ଫଟୋ ଦେଖି ସେ ଆଙ୍କୁଥିବା ଗର୍ନିକା ଛବିର ରଙ୍ଗ ନେଇ ଆବଶ୍ୟକୀୟ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଓ ସଂଶୋଧନ ବି କରୁଥିଲେ । ଫଟୋଗ୍ରାଫି ପାଇଁ ଗର୍ନିକା ଛବିରେ କଳା, ଧଳା ଓ ଧୂସର ରଙ୍ଗର ଏତେ ଚମତ୍କର ସହାବସ୍ଥାନ ଓ ସମନ୍ୱୟ ସମ୍ଭବ ହେଇପାରିଥିଲା । ଆମେ ଏବେ ଦେଖୁଥିବା ଛବି ତଳେ ଆଉ କିଛି ଛବି ଲୁଚି ଛବି ଗଢାର ପ୍ରକ୍ରିୟା ଭିତରେ ପୋତି ହୋଇଯାଇଛନ୍ତି । ଯେମିତିକି ଘୋଡ଼ା ପଛରେ ଅଛି ଗୋଟେ ମଣିଷ ଖପୁରୀ । ଘୋଡ଼ା, ଷଣ୍ଢ ଓ ଚିତ୍କାର କରୁଥିବା ଗୋଟେ ସ୍ତ୍ରୀ ଲୋକ ଆଦି ତିନି ଜଣଙ୍କ ଜିଭ ଜାଗାରେ ଜାଗା ନେଇଛନ୍ତି ତିନିଟା ଡାଗର । ପିକାଶୋ ତାଙ୍କ ଛବିରେ ପ୍ରାୟତଃ ବ୍ୟବହାର କରୁଥିବା ଷଣ୍ଢର ମୁଣ୍ଡ ଓ ଲାଞ୍ଜ ଥିବା ଗ୍ରୀକ୍ ମିଥ୍‌ର ମିନୋଟର୍ ଓ ବିଦୂଷକଙ୍କ ଛବିକୁ ଏଠି ମଧ୍ୟ ବ୍ୟବହାର କରିଛନ୍ତି । ମିନୋଟର୍ ଅର୍ନ୍ତନିହିତ ଶକ୍ତି ଓ ବିଦୂଷକ ଏଠି ଜୀବନ ଓ ମୃତ୍ୟୁର ପ୍ରତିନିଧିତ୍ୱ କରନ୍ତି ।

ଅଳ୍ପ କିଛି ଚରିତ୍ର ମାଧ୍ୟମରେ ପିକାଶୋ ସ୍ପେନ୍‌ର ସିଭିଲ୍ ୱାର୍‌କୁ ଆଙ୍କିବାକୁ ପ୍ରୟାସ କରିଛନ୍ତି । ଛବିରେ ପିକାଶୋ ଯେତିକି କ୍ୟୁବିଷ୍ଟ ସେତିକି ଏକ୍ସପ୍ରେସନିଷ୍ଟିକ୍ । ଗୋଟେ କୋଠରୀ ଭିତରେ ସବୁ କିଛି ଘଟଣା ଓ ଚରିତ୍ରମାନଙ୍କୁ ସମାହିତ କରିଛନ୍ତି ପିକାଶୋ । ମ୍ୟୁରାଲ୍‌ର ବାମ ପାଖରେ ଉପରକୁ ଅଛି ଏକ ବଡ଼ ଆଖିଆ ଷଣ୍ଢ ଓ ତା’ର ଠିକ୍ ତଳକୁ ମଲା ଛୁଆକୁ ଧରି କାନ୍ଦୁଥିବା ଜଣେ ସ୍ତ୍ରୀ ଲୋକ । ଷଣ୍ଢର ପଛରେ ଥିବା କାନ୍ଥରେ ଖୋଦେଇ ହେଇଛି ଗୋଟେ କପୋତର ଛବି । ଠିକ୍ ସେଇଠି ଟିକିଏ ଫାଟିଯାଇଛି କାନ୍ଥ । ଫଟା କାନ୍ଥ ଫାଙ୍କରେ ଧାରେ ବାହାର ଆଲୁଅ ପଶି ଆସିଛି ଅନ୍ଧାରିଆ ଘର ଭିତରକୁ । କୋଠରୀର ମଝାମଝି ଅଛି ଯନ୍ତ୍ରଣାରେ ଚିତ୍କାର କରୁଥିବା ଘୋଡ଼ା । ଘୋଡ଼ା ତଳକୁ ମରିଯାଇଥିବା ଜଣେ ସୈନିକ । ହାତରେ ତା’ର ଅଧା ଭଙ୍ଗା ଏକ ତରବାରୀ ।  ଯେଉଁଥିରୁ ଭବିଷ୍ୟତର ଆଶାର ଫୁଲ ଫୁଟିଛି ।  ଘୋଡ଼ାର ମୁଣ୍ଡ ଉପରେ ମଣିଷ ଆଖି ଆକାରର ବିଜୁଳି ବଲ୍‌ବ । କଳା ସମାଲୋଚକଙ୍କ କହିବା କଥା ଅନୁସାରେ, ଘୋଡ଼ା ଓ ଷଣ୍ଢ ହେଉଛନ୍ତି ସ୍ପେନୀୟ ସଂସ୍କୃତିର ପ୍ରତିନିଧି । ଆଗରୁ ପିକାଶୋ ତାଙ୍କର ଅନ୍ୟ ଛବିରେ ମଧ୍ୟ ଅନେକବାର ସେମାନଙ୍କୁ ଆଙ୍କିଛନ୍ତି । ପିକାଶୋଙ୍କ ଅନୁସାରେ ଗର୍ନିକାର ଘୋଡ଼ା ହେଉଛି ଗର୍ନିକା ସହରର ଲୋକେ ।

A tapestry of Guernica

ପିକାଶୋ ଗର୍ନିକା ମ୍ୟୁରାଲ୍‌କୁ ଶେଷ କରିବାକୁ ପଇଁତିରିଶ ଦିନ ନେଇଥିଲେ । ଠିକ୍ ୪ ଜୁନ୍ ୧୯୩୭ରେ ସେ ଏହାକୁ ଶେଷ କରିଥିଲେ । କଳା ଇତିହାସରେ ଯୁଦ୍ଧ ବିରୋଧରେ ଓ ଶାନ୍ତିର ବାର୍ତ୍ତା ବହନ କରୁଥିବା ଦର୍ଶନକୁ ନେଇ ଅଙ୍କା ଯାଇଥିବା ସର୍ବଶ୍ରେଷ୍ଠ ଛବି ଭାବରେ ଗର୍ନିକାକୁ ଗଣା ଯାଏ । ୱାର୍ଲଡ ଫେୟାର୍ ସରିଲା ପରେ ସ୍ପାନୀସ୍ ରିପବ୍ଲିକ୍ ଗର୍ନିକାକୁ ସ୍କାଣ୍ଡିନାଭିଆ ଓ ଇଂଲଣ୍ଡରେ ଯୁଦ୍ଧ ବିରୁଦ୍ଧରେ ଜନ ସଚେତନତା ଓ ପାଣ୍ଠି ଯୋଗାଡ ପାଇଁ ବୁଲାଇଥିଲେ । ନାଜିମାନଙ୍କ ପ୍ୟାରିସ୍ ଅଧିକାର ଭୟରେ ପିକାଶୋ ଗର୍ନିକାକୁ ନ୍ୟୁୟର୍କର ମ୍ୟୁଜିୟମ ଅଫ୍ ମଡର୍ଣ୍ଣ ଆର୍ଟକୁ ଦେଇଦେଇଥିଲେ । ଛବି ସେଇଠି କୋଡିଏ ବର୍ଷ ରହିଯାଇଥିଲା । ପିକାଶୋଙ୍କର ଦେହାନ୍ତ ୧୯୭୩ରେ ହେଇଥିଲା ଓ ତାଙ୍କ ଜୀବନ କାଳ ଭିତରେ ଗର୍ନିକା ସ୍ପେନ୍ ଫେରିନଥିଲା । ଅନେକ ବର୍ଷ କଥାବାର୍ତ୍ତା ପରେ ୧୯୮୧ରେ ମୋମା ଛବିଟିକୁ ସ୍ପେନ୍‌କୁ ଫେରେଇଥିଲା । ଗର୍ନିକାର ଏକ ଟାପେଷ୍ଟ୍ରି ସଂସ୍କରଣକୁ ନ୍ୟୁୟର୍କ ସହରରେ ଥିବା ମିଳିତ ଜାତିସଂଘର ମୁଖ୍ୟ କାର୍ଯ୍ୟାଳୟରେ ଥିବା ସିକ୍ୟୁରିଟି କାଉନସିଲ ରୁମ୍ ଆଗରେ ଟଙ୍ଗା ଯାଇଛି । ମୂଳ ଗର୍ନିକା ମ୍ୟୁରାଲ୍ କେବେବି ବିକ୍ରୀ କରାଯାଇନି । ତେବେ ୨୦୨୧ରେ ଏକ ଆକଳନ ଅନୁସାରେ ଏହା ୨୦୦ ମିଲିୟନ ଆମେରିକୀୟ ଡଲାରର ପାଖାପାଖି ହେବ ।

୧୯୭୪ରେ ଯୁଦ୍ଧ ବିରୋଧୀ ଟୋନି ନାମକ ଜଣେ ଆକ୍ଟିଭିଷ୍ଟ ଓ ପରବର୍ତ୍ତୀ ସମୟର ଆର୍ଟ ଡିଲର୍ ହଠାତ୍ ନାଲି ରଙ୍ଗରେ ଗର୍ନିକା ମ୍ୟୁରାଲ୍ ଉପରେ ସ୍ପ୍ରେ କରି ‘କିଲ୍ ଅଲ୍ ଲାଏଜ୍’ ଲେଖିଦେଲେ । ସେତେବେଳେ ଗର୍ନିକା ନ୍ୟୁୟର୍କର ମେଟ୍ରୋପଲିଟାନ୍ ମ୍ୟୁଜିୟମ୍‌ରେ ପ୍ରଦର୍ଶିତ ହେଉଥାଏ । ଅବଶ୍ୟ କ୍ୟୁରେଟର୍ ଯଥାଶୀଘ୍ର ସେ ରଙ୍ଗ ଛଡେ଼ଇ ଦେଇଥିଲେ ଓ ଟୋନି ଜେଲ୍ ଯାଇଥିଲେ ।

ଶେଷରେ ଗର୍ନିକା ବିଷୟରେ ଶୁଣିଥିବା ଏକ ମଜା କଥା। ଦ୍ୱିତୀୟ ବିଶ୍ୱଯୁଦ୍ଧ ବେଳେ ପ୍ୟାରିସ୍ ସହରକୁ ଜର୍ମାନ ମାନେ ଅକ୍ତିଆର୍ କଲାପରେ ଏକଦା ଜଣେ ଜର୍ମାନ ଅଫିସର୍ ପିକାଶୋଙ୍କ ଷ୍ଟୁଡିଓରେ ପଶିଆସି ଗର୍ନିକା ଛବିର ଫଟୋ ଦେଖାଇ ପିକାଶୋଙ୍କୁ ପଚାରିଲା;ତୁମେ ଏଇଟା କରିଛ?’ ପିକାଶୋ ଚଟାପଟ୍ ଉତ୍ତର ଫେରାଇଥିଲେ; ‘ନାଇଁ, ତୁମେ କରିଛ

About Dr. Ramakanta Samantaray

Ramakanta Samantaray is a contemporary Indian Artist and well known Odia fiction writer. He also regularly writing features and critical texts on art and culture. Presently he is living and working in Bhubaneswar. He has published more than fifteen books.

View all posts by Dr. Ramakanta Samantaray →