ଭାରତୀୟ ଆନିମେସନ୍ ଓ ରାମମୋହନ


ଆନିମେସନ୍ ଫିଲ୍ମକୁ ଅନେକ କାର୍ଟୁନ୍ ଫିଲ୍ମ ବୋଲି କୁହନ୍ତି । ଆମେ ସବୁ ପିଲାଦିନେ ଏ କାର୍ଟୁନ୍ ଫିଲ୍ମ କ’ଣ ଓ କେମିତିକା କିନ୍ତୁ ଜାଣିନଥିଲୁ । ବହୁତ ପରେ ଏସବୁ ବିଷୟରେ ଜାଣିଲୁ । ବିଭୂତି କାନୁନଗୋ କଳା ମହାବିଦ୍ୟାଳୟରେ ପାଠ ପଢୁଥିବା ବେଳେ କିଛି ସାଙ୍ଗ ମୋର ଆନିମେସନ୍ ଶିଖିବାକୁ ହାଇଦ୍ରାବାଦ ଗଲେ । ସେଠି ଜି କ୍ରିଏଟିଭ୍ ଆନିମେସନ୍ (ଜିକା) ନାମରେ ଏକ ସଂସ୍ଥା ପିଲାମାନଙ୍କୁ କ୍ଲାସିକାଲ୍ ଟୁ-ଡି ଆନିମେସନ୍ ଶିଖାଉଥା’ନ୍ତି । ସାଙ୍ଗମାନଙ୍କ ପରି ମୋର ଭାରି ଇଚ୍ଛା ଥାଏ ମୁଁ ବି ଆନିମେସନ୍ ଶିଖିବି । ଥରେ ହାଇଦ୍ରାବାଦରେ ଥିଲା ବେଳେ ବେଗମପେଟ୍‌ରେ ଥିବା ଜିକା ସଂସ୍ଥାକୁ ବୁଲିବାକୁ ଯାଇଥିଲି । ଜୀବନରେ ପ୍ରଥମ ଥର ପାଇଁ ଗୋଟି ଗୋଟି ଚିତ୍ର ଆଙ୍କି କେମିତି ତା’ର ଫଟୋ ନିଆଯାଇ ସିନେମା ତିଆରି କରାଯାଏ ସେଇଠି ଦେଖିଥିଲି । ଭାବିଲି ସମୟ ପାଇଲେ ଆନିମେସନ୍ ନିଶ୍ଚୟ ଶିଖିବି । ଆଜିକାଲି କ୍ଲାସିକାଲ୍ ଟୁ-ଡି ଆନିମେସନ୍ ଆଉ ଶିଖାଯାଉନି ଓ ଥ୍ରୀ-ଡି ଯୁଗରେ ଟୁ-ଡିର ଆଉ ଚାହିଦା ବି ନାହିଁ । ସମୟସାପେକ୍ଷ ଓ ବ୍ୟୟବହୁଳ ଟୁ-ଡି ଆନିମେସନ୍ ଠାରୁ ଥ୍ରୀ-ଡି ଆନିମେସନ୍ ସହଜ ହୋଇଛି । ମୋର ସବୁଠାରୁ ପ୍ରିୟ ଆନିମେସନ୍ ହେଲା ଟୁ-ଡିରେ ତିଆରି ‘ଟମ୍ ଏଣ୍ଡ ଜେରୀ’ । ସମୟ ପାଇଲେ ମୁଁ ଏବେବି ‘ଟମ୍ ଏଣ୍ଡ ଜେରୀ’ ଦେଖେ ଓ ଖୁସି ହୁଏ ।

ସେଥର ହାଇଦ୍ରାବାଦରୁ ଫେରିଆସିଲା ପରେ ଆନିମେଟର୍ ହେବା କଥା ମୁଁ କିନ୍ତୁ ଭୁଲିଗଲି । ବାଣୀବିହାରରେ ପି.ଜି ପଢ଼ା ସାରିଲା ପରେ ପୁଉଣି ଥରେ ଇଚ୍ଛା ହେଲା ଆନିମେସନ୍ ପଢ଼ିବି । କାରଣ ସେଥର କୋଉ ଗୋଟେ ଖବର କାଗଜରେ ଜିକା ଅନୁଷ୍ଠାନରେ ଆଡମିସନ୍ ବିଷୟରେ ଗୋଟେ ବିଜ୍ଞାପନ ବାହାରିଥାଏ । ମୁଁ ବି ଚାହୁଁଥାଏ ଓଡ଼ିଶା ଛାଡି ବାହାରକୁ ଯିବାକୁ । ଜିକା ସେତେବେଳକୁ ହାଇଦ୍ରାବାଦ ଛାଡ଼ି ମୁମ୍ବାଇରେ । ମୋର କିଛି ସାଙ୍ଗ ସେଠି ପାଠପଢ଼ା ସାରି ଚାକିରୀ କରୁଥା’ନ୍ତି ତ କିଛି ଅନ୍ୟ ସହରରେ ଥାଆନ୍ତି । ଆବେଦନର କିଛିଦିନ ପରେ ପ୍ରବେଶିକା ପରୀକ୍ଷା ପାଇଁ ଡାକରା ଆସିଲା ଓ ଜୀବନରେ ପ୍ରଥମ ଥର ପାଇଁ ମୁଁ ମୁମ୍ବାଇ ବାହାରିଲି । ବାଣୀବିହାରରେ ଥିବା ବେଳେ ମୋର ଜଣେ ରୁମ୍ ମେଟ୍‌ର ଗାଁ ପିଲା ସାଙ୍ଗ ମୁମ୍ବାଇରେ ଥାଏ । ତା’ ନାଁ ନିରାକାର । ସେ ମୋତେ ବି ଜାଣିଥାଏ । କାରଣ ମୁମ୍ବାଇ ଯିବା ଆସିବା ବେଳେ ସେ ଥରେ ଦୁଇ ଥର ଆମ ହଷ୍ଟେଲ୍ ରୁମ୍‌ରେ ରହିଥାଏ । ତାକୁ ଫୋନ୍ କରି ମୋ ଯିବା କଥା କହିଥାଏ । ସେଦିନ ଚର୍ଚ୍ଚଗେଟ୍‌ରେ ଟ୍ରେନ୍ ପହଂଚିଲା ବେଳକୁ ପ୍ରବଳ ବର୍ଷା । ନିରାକାର ବର୍ଷା ପାଇଁ ମୋ ପାଖରେ ଟିକେ ଡେରିରେ ପହଂଚିଲା ଓ ଆମେ ଟ୍ୟାକ୍ସି କରି ବାହାରିଲୁ ।


ନିରାକାର ଆଡ୍ ଫିଲ୍ମ ତିଆରି କରୁଥିବା ସୁବାଷ ଦେ ଓ ରାଣୀ ବୁରାଙ୍କ ଘରେ ରହୁଥାଏ ହାଉସ୍ ମ୍ୟାନେଜର୍ ଭାବରେ । ରାଣୀ ମ୍ୟାଡମ୍ କିଛି କମ୍ପାନୀଙ୍କ ଫ୍ୟାମିଲି ମ୍ୟାଗାଜିନ୍‌ର ଡିଜାଇନିଂ କାମ ବି ଧରିଥା’ନ୍ତି । ନିରାକାର ସେସବୁ କାମ ବୁଝାବୁଝି କରୁଥାଏ । ଘରର ରୋଷେଇ ବାସ ପାଇଁ ଗାଁରୁ ବି ଗୋଟେ ପିଲା ନେଇ ରଖିଥାଏ ସେ । ମେରାଇନ୍ ଡ୍ରାଇଭ୍ ପାଖରେ ଗଙ୍ଗା ବିହାରର ଚାରି ମହଲାରେ ସେମାନଙ୍କ ଫ୍ଲାଟ୍ । ବାଲକୋନିରୁ ଅନେଇଲେ ଆଗରେ ଦିଶେ ଆରବ ସାଗର । ରାଣୀ ମ୍ୟାଡମ୍‌ଙ୍କ ପରିବାର ସେ ଫ୍ଲାଟ୍‌ରେ ୧୯୩୯ରୁ ରହିଆସୁଥିଲେ । ବାପା ତାଙ୍କର ଏକଦା ଦକ୍ଷୀଣରୁ ଆସି ସେଇଠି ରହିଥିଲେ । ସେଇ ଘରେ ଆସି ସତୁରୀ- ଅଶୀ ଦଶକରେ ରହୁଥିଲେ ନିଜ ନିଜ କ୍ୟାରିଅର ପାଇଁ ସଙ୍ଘର୍ଷ କରୁଥିବା ଜାନୁ ବରୁଆ, ଗିରୀଶ କନ୍ନଡ ଓ ଓମ୍ ପୁରୀଙ୍କ ପରି ସିନେମା ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱମାନେ । ସେଇ ଘରେ ରହୁଥିବା ବେଳେ ଓମ୍ ପୁରୀ ସତ୍ୟଜିତ ରାୟଙ୍କ “ସଦ୍‌ଗତୀ”ରେ ଅଭିନୟ ପାଇଁ ସାଇନ୍ କରିଥିଲେ । ମୁଁ ପରେ ଜାଣିଲି ସେ ଘରକୁ ଅନେକ ବଡ଼ ବଡ଼ ଲୋକଙ୍କ ଯିବା ଆସିବା ଥାଏ । ଆନନ୍ଦ ପଟ୍ଟବର୍ଦ୍ଧନ, ସତ୍ୟଦେବ ଦୁବେ, ଶ୍ୟାମ ବେନେଗଲ୍, କୁଲଭୂଷଣ ଖରବନ୍ଦା, ଅଦୁର ଗୋପାଳକୃଷ୍ଣ ଆଦି ଅନେକ ସେଠାକୁ ଆସୁଥିଲେ । ନିରାକାର ମୋତେ ଦେଖାଇ ଦେଇ କହିଥିଲା – ଦେଖ, ଏଇ ପାଖ ଫ୍ଲାଟ୍‌ରେ ଏକଦା ଅମିତାଭ ବଚ୍ଚନ ରହୁଥିଲେ ଓ ହେଇ ଆର ଫ୍ଲାଟ୍‌ରେ ରହୁଥିଲେ ତେନ୍ଦୁଲ୍‌କର । ୧୯୭୩ରେ ରାଣୀ ବୁରା ପୁନେ ଫିଲ୍ମ ଇନିଷ୍ଟିଚ୍ୟୁଟ୍‌ରୁ ସ୍କ୍ରିନ୍ ପ୍ଲେ ଲେଖାରେ ସ୍ନାତକ କରିଥିଲେ । ପରେ ସହପାଠୀ ସୁବାଷ ଦେ’ଙ୍କୁ ବିବାହ କରି ସେଇ ଫ୍ଲାଟ୍‌ରେ ରହିଲେ । ଆଗରୁ ମେସ୍‌ରେ ରହିଲା ପରି ସମସ୍ତେ ରହୁଥିଲେ ସେଇଠି । ଜଣକା ଚାରିଶ କରି ଟଙ୍କା ଦେବାକୁ ହେଉଥିଲା । ଦହି ଭାତ ଖିଆଯାଉଥିଲା ଓ ଶସ୍ତା ବୋଲି ଓଲ୍ଡମଙ୍କ୍ ପିଆଯାଉଥିଲା । କହିବା କଥା ହେଲା, ଅନ୍ୟ ସବୁକିଛି ମେସ୍ ପରି ଥିଲେ ମଧ୍ୟ ରାଣୀ ମ୍ୟାଡମ୍‌ଙ୍କ ଗୋଟେ ନିୟମ ସମସ୍ତଙ୍କୁ ମାନିବାକୁ ପଡୁଥିଲା । ନିୟମଟି ହେଲା, ଚପଲ ଘର ଭିତରକୁ ପଶିବନି । ଦୁଆରମୁହଁ ପାଖରେ ଚପଲ ରହିବ । ପରେ ନୀରଦ ବାବୁ ଯେବେ ଏନ୍.ଏଫ୍.ଡି.ସି.ର ଆର୍ଥିକ ସହଯୋଗରେ “ମାୟା ମିରିଗ” ତିଆରି କଲେ ସେତେବେଳେ, ସିନେମାରେ ଗୋଟେ ସିନ୍ ଅଛି ଯେଉଁଠି ଚପଲ କାଢ଼ି ପାଦ ଧୋଇ ଘରକୁ ଆସିବା କଥା ସଂଳାପରେ ଅଛି । ନୀରଦ ବାବୁ ଏ ବିଷୟରେ ଏକଦା ରାଣି ମ୍ୟାଡମ୍‌ଙ୍କୁ କହିଥିଲେ ଯେ, ସେ ଏଇ ଗଙ୍ଗାବିହାର ଘରର ନିୟମକୁ ମନେ ପକାଇ ଏମିତି ପରିବେଶଟିଏ ତିଆରି କରିଥିଲେ ।


ଏଇ ଅଳ୍ପଦିନ ତଳେ “ମାୟା ମିରିଗ” ସିନେମାର ବିଖ୍ୟାତ ନିର୍ଦ୍ଦେଶକ ନୀରଦ ମହାପାତ୍ରଙ୍କ ଘରକୁ ଯାଇଥିଲି ସବିତା ମ୍ୟାଡମ୍‌ଙ୍କୁ ଭେଟିବାକୁ । କଥା ପ୍ରସଙ୍ଗରେ ସେ ସୁବାଷ ଦେ ଓ ରାଣୀ ବୁରାଙ୍କ କଥା କହିଲେ । ନିରାକାରର କଥା ବି ପଡିଲା । ସେମାନେ, ମାନେ ନୀରଦ ବାବୁ ଓ ସବିତା ମ୍ୟାଡମ୍ ବମ୍ବେ ଗଲେ ରାଣୀ ବୁରାଙ୍କ ଘରେ ରୁହନ୍ତି । ସେମାନେ ସବୁ ବହୁ ଦିନର ପୁରୁଣା ବନ୍ଧୁ । ସେ ହିଁ ମୋତେ କହିଲେ ସୁବାଷ ଦେ ଆଉ ନାହାଁନ୍ତି ଓ ରାଣୀ ମ୍ୟାଡମ୍ ତାଙ୍କର ସେ ଫ୍ଲାଟ୍ ବିକ୍ରୀ କରି ସାରିଛନ୍ତି ।


ଗୋଟେ ଦିନ ପରେ ନିରାକାର ପାଖରୁ ଭଲରେ ବାଟ ଘାଟ ବୁଝି ମୁଁ ଇସେଲ୍ ୱାର୍ଲଡରେ ଥିବା ଜିକା ଚାଲିଲି । ମୋ ପରି ଆହୁରି ଅନେକ ପିଲା ଆସିଥିଲେ । ମୋର କିଛି ପୁରୁଣା ସାଙ୍ଗମାନଙ୍କ ସହ ବି ଦେଖା ହେଲା । ପ୍ରବେଶିକା ପରୀକ୍ଷା ହେଲା ଓ ପରୀକ୍ଷା ପରେ ସାକ୍ଷାତ୍‌କାର ବି ହେଲା । ସାକ୍ଷାତ୍‌କାରରେ ମୁଁ ଚମକି ପଡ଼ିଲି । ପାଠ ପଢ଼ିବାକୁ ହେଲେ ମୋତେ ତିନି ଲକ୍ଷ ଟଙ୍କା ଦେବାକୁ ହେବ । ବିଜ୍ଞାପନରେ କିନ୍ତୁ ସେ ବିଷୟରେ କିଛି ଉଲ୍ଲେଖ କରାଯାଇନଥିଲା । ତାପରେ ତିନି ଲକ୍ଷ କିଏ ଆଉ ମୁଁ କିଏ? ଇଏ ୧୯୯୯ ମସିହାର କଥା ।


ନିରାକାର ପାଖକୁ ରାତିରେ ଫେରିଲା ପରେ ରାଣୀ ମ୍ୟାଡମ୍ ପଚାରିଲେ କ’ଣ ହେଲା । ମୁଁ ତିନି ଲକ୍ଷ ଡୋନେସନ୍ କଥା କହିଲି । ସେ ହସିଲେ ଓ ଜିକାର ନିର୍ଦ୍ଦେଶକଙ୍କ ଉପରେ ବିରକ୍ତ ବି ହେଲେ । ତାପରେ ସେ ତାଙ୍କର ଜଣେ ଆନିମେଟର୍ ବନ୍ଧୁଙ୍କୁ ଫୋନ୍ କଲେ ଓ ପରଦିନ ସକାଳୁ ଅନ୍ଧେରୀରେ ଥିବା ୟୁଟିଭି ଅଫିସ୍ କୁ ମୋତେ ଯିବାକୁ କହିଲେ । ଲୋକାଲ୍ ଟ୍ରେନ୍‌ରେ କେମିତି ଯିବାକୁ ହୁଏ ନିରାକାର ମୋତେ ବୁଝାଇଦେଲା । ପରଦିନ ମୁଁ ଟ୍ରେନ୍ ଧରି ଅନ୍ଧେରୀ ଯିବାକୁ ଚର୍ଚ୍ଚଗେଟ୍ ଚାଲିଲି । ବାଟ ପଚାରି ପଚାରି ୟୁଟିଭି ଅଫିସ୍‌ରେ ପହଂଚିଲା ପରେ ଜାଣିଲି ରାଣୀ ମ୍ୟାଡମ୍ ମୋତେ ଯାହାଙ୍କୁ ଭେଟିବାକୁ କହିଥିଲେ ସେ ଅଫିସ୍‌ରୁ ବାହାରି ଗଲେଣି । ମୁଁ ଅବଶ୍ୟ ନିର୍ଦ୍ଧାରିତ ସମୟ ଠାରୁ କିଞ୍ଚିତ୍ ବିଳମ୍ବରେ ପହଞ୍ଚିଥିଲି । ଫେରିଲା ପରେ ରାଣୀ ମ୍ୟାଡମ୍ ନିରାକାରକୁ କହିଲେ ମୋତେ ନେଇକି ତାଙ୍କ ସେଇ ବନ୍ଧୁଙ୍କ ଘରକୁ ଯିବାକୁ । ପରଦିନ ରବିବାର ଥିଲା । ନିରାକାର ସାଙ୍ଗରେ ମୁଁ ହାଜି ଅଲ୍ଲୀ ଅଞ୍ଚଳକୁ ଚାଲିଲି । ଯାହାଙ୍କୁ ଭେଟିଲି ସେ ଜଣେ ପତଳା ଗଢ଼ଣର ଗୋରା ରଙ୍ଗର ଡେଙ୍ଗା ବୟସ୍କ ଲୋକ ଥିଲେ । ତାଙ୍କ ନାଁ ହେଉଛି ରାମମୋହନ । ଚକଚକିଆ ଘର । ଝରକାରୁ ଦୁଶୁଥାଏ ଆରବ ସାଗର । ସେ ମୋ ସ୍କେଚ୍ ସବୁ ଦେଖିଲେ ଓ ତାଙ୍କ ଆଗରେ କିଛି ଗୋଟେ ଆଙ୍କିବାକୁ ବି କହିଲେ । ତାପରେ କହିଲେ ପନ୍ଦର ଦିନ ଆଗରୁ ଆସିଥିଲେ ଆରମ୍ଭ ହୋଇଥିବା ନୂଆ ବ୍ୟାଚ୍‌ରେ ସ୍ଥାନ ମିଳିଯାଇଥା’ନ୍ତା । ଏବେ ଆଉ କିଛି କରାଯାଇପାରିବନି । ପର ବ୍ୟାଚ୍ ଆରମ୍ଭ ହେଲେ ସେ ନିଶ୍ଚୟ ଖବର ଦେବେ । ଆମେ ଦୁହେଁ ଚା’ ଜଳଖିଆ ଖାଇ ସେଠୁ ବାହାରି ଆସିଲୁ । ଅଧିକା ଗୋଟେ ଦିନ ସେଠାରେ ରହି ମୁଁ ଓଡ଼ିଶା ପଳେଇ ଆସିଲି ଓ ନିରାକାରର ଫୋନ୍‌କୁ ଅପେକ୍ଷା କରି ରହିଲି ।
କିଛିଦିନ ପରେ ଓଡ଼ିଶା ଉପରକୁ ମାଡ଼ିଆସିଲା ପ୍ରଳୟଙ୍କରୀ ମହାବାତ୍ୟା । ଭୁବନେଶ୍ୱର ସହରର ଲ୍ୟାଣ୍ଡଲାଇନ୍ ଫୋନ୍ ସବୁ ଅନେକଦିନ ଧରି ଅଚଳ ହୋଇ ରହିଲେ । ପରେ ଜାଣିଲି ସେଇ ଭିତରେ ନିରାକାର ମୋ ସହ ଯୋଗାଯୋଗ କରିବାକୁ ବହୁତ ଚେଷ୍ଠା କରିଛି କିନ୍ତୁ ମୋର ଫୋନ୍ ଅଚଳ । ଫୋନ୍ ଠିକ୍ ହେଲା ପରେ ଓ ମୁଁ ନିରାକାର ପାଖରୁ ଖବର ପାଇଲାବେଳକୁ ରାମମୋହନଙ୍କର ଆଉ ଗୋଟେ ବ୍ୟାଚ୍ ଆରମ୍ଭ ହୋଇସାରିଥିଲା । ମୋର ଆଉ କିନ୍ତୁ ଆନିମେଟର୍ ହେବା ନୋହିଲା ।


ଅନେକ ବର୍ଷ ପରେ ଦିଲ୍ଲୀରେ ରହୁଥିବା ବେଳେ ଆନିମେସନ୍ କରୁଥିବା ଜଣେ ଓଡ଼ିଆ ପିଲାର ଘରକୁ ଯାଇଥାଏ । କଥା ପଡୁପଡୁ ମୁଁ ଆନିମେସନ୍ ପଢ଼ିବି ବୋଲି ଏକଦା ଯୋଜନା କରିଥିବା କଥା କହିଲି ଓ ରାମମୋହନଙ୍କ ସହ ମିଶିବା କଥା କହିଲି । ସେ ପିଲା ହିଁ ସେଦିନ କହିଥିଲା ଆନିମେସନ୍ ଜଗତରେ ରାମମୋହନ କିଏ । ସେ ପିଲା ରାମମୋହନଙ୍କୁ ଦେବତା ବୋଲି ଭାବୁଥିଲା ଓ ମୁଁ ଏମିତି ଏକ ସୁଯୋଗ ହାତ ଛଡ଼ା କରିଥିବା କଥା କହି ବିସ୍ତାପି ହେଲା । ମୁଁ ଅବଶ୍ୟ ଆଉ ଆନିମେସନ୍ କଲିନି କି ଆନିମେଟର୍ ହେଲିନି ବୋଲି ଦୁଃଖ କରୁନଥିଲି । ସେଦିନ କିନ୍ତୁ ଖୁସି ହୋଇଥିଲି ଯେ, ଭାରତୀୟ ଆନିମେସନ୍‌ର ପିତାଙ୍କ ସହ ମୁଁ ଏକଦା ମିଶି ପାରିଥିଲି ଓ ସେ ମୋତେ ମୋ କାମ ଦେଖି ଆନିମେସନ୍ ଶିଖାଇବାକୁ ରାଜି ହୋଇଥିଲେ । ତାପରେ ପୁଣି ବେଶ୍ କିଛି ବର୍ଷ ବିତିଗଲା । ପୁଣି ଥରେ ରାମମୋହନ ମନେପଡ଼ିଲେ । କାରଣ ୧୧ ଅକ୍ଟୋବର, ୨୦୧୯ ତାରିଖରେ ତାଙ୍କର ଦେହାନ୍ତ ଖବର ସୋସିଆଲ୍ ମିଡିଆରେ ଦେଖିଲି ।


ରାମମୋହନଙ୍କୁ ଫାଦର ଅଫ୍ ଭାରତୀୟ ଆନିମେସନ୍ କୁହାଯାଏ । ସେ କିନ୍ତୁ କୁହନ୍ତି ପ୍ରକୃତରେ ସେ ନୁହଁନ୍ତି ଦାଦା ସାହେବ ଫାଲ୍‌କେଙ୍କୁ ବରଂ ଫାଦର ଅଫ୍ ଭାରତୀୟ ଆନିମେସନ୍ କୁହାଯିବା ଉଚିତ । ରାମମୋହନଙ୍କ ଜନ୍ମ ୧୯୩୧ ମସିହା ଅଗଷ୍ଟ ୨୬ ତାରିଖରେ ହୋଇଥିଲା । ୮୮ ବର୍ଷରେ ତାଙ୍କର ଦେହାନ୍ତ ହୋଇଥିଲା ୧୧ ଅକ୍ଟୋବର, ୨୦୧୯ରେ । ରାମମୋହନ ମାଡ୍ରାସ୍ ୟୁନିଭର୍ସିଟିରୁ ରସାୟନ ବିଜ୍ଞାନରେ ସ୍ନାତକ କରିଥିଲେ । ତାପରେ ଉଚ୍ଚଶିକ୍ଷା ପାଇଁ ବମ୍ବେ ବାହାରି ଆସିଥିଲେ । ପିଲାଦିନରୁ ତାଙ୍କର କାର୍ଟୁନ ଆଙ୍କିବାରେ ପ୍ରବଳ ସଉକ ଥିଲା । କିନ୍ତୁ ସେ ସମୟରେ ଭାରତରେ ଆନିମେସନ୍ ଶିଖିବାର କିଛି ସୁଯୋଗ ନଥିଲା । ସେତିକିବେଳେ ଫିଲ୍ମ ଡିଭିଜନ୍ ବିଜ୍ଞାପନ ଦେଲା ଯେ, ସେମାନେ ୟୁନାଇଟେଡ୍ ଷ୍ଟେଟ୍ ଟେକ୍ନିକାଲ୍ ଏଣ୍ଡ ପୋଗ୍ରାମ୍‌ରେ ଡିସ୍‌ନି ପାଖରୁ ଗୋଟେ ଆନିମେସନ୍ କ୍ୟାମେରା ପାଇଛନ୍ତି । ତା’ ସାଙ୍ଗରେ ଡିସ୍‌ନି ଷ୍ଟୁଡିଓର ଆନିମେଟର୍ ଜଣେ ବି ଆସି ପହଞ୍ଚିଛନ୍ତି ଉତ୍ସାହୀମାନଙ୍କୁ ଆନିମେସନ୍ ବିଷୟରେ ଶିକ୍ଷା ଦେବାକୁ । ରାମମୋହନ ଆଉ ବିଳମ୍ବ ନକରି ରସାୟନ ବିଜ୍ଞାନ ଛାଡ଼ି, ପାଠପଢ଼ା ଛାଡ଼ି ଫିଲ୍ମ ଡିଭିଜନ୍‌ରେ ପହଞ୍ଚିଗଲେ । ସେତେବେଳେ ଚେକୋସ୍ଲୋଭାକିଆରେ ଆନିମେସନ୍ ଶିଖିଥିବା ଆମ ଓଡ଼ିଆ ନିର୍ଦ୍ଦେଶକ ପ୍ରମୋଦ ପତି ମଧ୍ୟ ଫିଲ୍ମ ଡିଭିଜନ୍‌ରେ କାମ କରୁଥା’ନ୍ତି । ପ୍ରମୋଦ ପତିଙ୍କୁ ଆଜି ବି ଅନେକ ଓଡ଼ିଆ ଜାଣନ୍ତି ନାହିଁ । କିନ୍ତୁ ପରୀକ୍ଷାଧର୍ମୀ କ୍ଷୁଦ୍ର ଚଳଚ୍ଚିତ୍ର ନିର୍ମାଣ କ୍ଷେତ୍ରରେ ତାଙ୍କର ବିଶେଷ ପାରଦର୍ଶିତା ଥିଲା ।


ରାମମୋହନ ଜଣେ ଆନିମେଟର୍ ଭାବରେ ଫିଲ୍ମ ଡିଭିଜନ୍‌ରେ ୧୯୬୦ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ କାମ କରିଥିଲେ । ତାପରେ ପ୍ରସାଦ ପ୍ରଡକ୍ସନ୍‌ରେ ମୂଖ୍ୟ ଆନିମେଟର୍ ଭାବରେ ଯୋଗ ଦେଇଥିଲେ । ୧୯୭୨ରେ ରାମମୋହନ ନିଜର ପ୍ରଯୋଜନା ସଂସ୍ଥା ରାମମୋହନ ବାୟୋଗ୍ରାଫିକ୍ସ ପ୍ରତିଷ୍ଠା କରିଥିଲେ । ତାଙ୍କ ସାଙ୍ଗରେ ଯୋଗ ଦେଇଥିଲେ ଏସ.ଜି.ନାଇକ୍-ସତାମ, ଏମ୍.ଆର୍.ପାରୁଲେକର୍ ଓ ଭୀମସେନ । ସେମାନେ ମିଶି ‘ବାପରେ ବାପ’, ‘ତରୁ’, ‘ସ୍ୱର ସଙ୍ଗମ’, ‘ୟୁ ସେଡ୍ ଇଟ୍’ ଆଦି ପୁରସ୍କାର ପ୍ରାପ୍ତ ଛୋଟ ସିନେମା ସବୁ ତିଆରି କରିଥିଲେ । ପରିବାର ନିୟନ୍ତ୍ରଣ ଉପରେ ତିଆରି ‘ବାପରେ ବାପ’ ସିନେମା ୧୯୬୯ରେ ଜାତୀୟ ପୁରସ୍କାର ପାଇଥିଲା । ‘ୟୁ ସେଡ୍ ଇଟ୍’ ୧୯୭୨ରେ ଶ୍ରେଷ୍ଠ ଆନିମେସନ୍ ସିନେମା ଭାବରେ ପୁରସ୍କାର ପାଇଥିଲା । ରାମମୋହନ କାର୍ଟୁନ୍ ଆଙ୍କିବା କାହାପାଖରୁ ଶିଖିନଥିଲେ । ସେ ଯାହା କରୁଥିଲେ ନିଜେ ନିଜେ ଶିଖିଥିଲେ । ରାମମୋହନ ପ୍ରଥମେ ‘ଇଲୁଷ୍ଟ୍ରେଟେଡ୍ ଉଇକ୍ଲି’ରେ କାର୍ଟୁନ୍ ଆଙ୍କି ଛାପୁଥିଲେ । ତାପରେ ସେ ‘ଜାତକ କଥା’କୁ ନେଇ ଡିସ୍‌ନି ଶୈଳୀରେ ‘ବାନିୟନ୍ ଟ୍ରି’ ନାମରେ ଏକ ଆନିମେସନ୍ ସିନେମା ତିଆରି କରିଥିଲେ । ଯେଉଁଥିରେ ସେ ଅଜନ୍ତା ଭିତ୍ତିଚିତ୍ରର ଚିତ୍ରଭାଷାକୁ ବ୍ୟବହାର କରିଥିଲେ ।


ତାଙ୍କ ବାୟୋଗ୍ରାଫିକ୍ ସଂସ୍ଥା ସତ୍ୟଜିତ ରାୟଙ୍କ ‘ସତରଞ୍ଜି କି ଖିଲାଡି’, ଗୁଲଜାରଙ୍କ ‘ଅଙ୍ଗୁର’, ବି.ଆର.ଚୋପ୍ରାଙ୍କ ‘ପତି ପତ୍ନୀ ଅର ୱ’ ଏବଂ ମୃଣାଳ ସେନ୍‌ଙ୍କ ‘ଭୂବନ ସୋମ’ ସିନେମାରେ ଥିବା ଆନିମେସନ୍ ଅଂଶଗୁଡ଼ିକୁ ତିଆରି କରିଥିଲା । ଫିଲ୍ମ ଡିଭିଜନ୍‌ରେ କାମ କଲାବେଳେ ରାମମୋହନ ଅନେକଗୁଡ଼େ ସିନେମା ପାଇଁ ସ୍କ୍ରିପ୍ଟ ଓ ଚରିତ୍ର ତିଆରି କରିଥିଲେ ।


ରାମମୋହନଙ୍କର ଭାରତୀୟ ବିଜ୍ଞାପନ ସିନେମାରେ ଆନିମେସନ୍‌ର ଅଧିକରୁ ଅଧିକ ବ୍ୟବହାର ପଛରେ ବିଶେଷ ଅବଦାନ ରହିଛି । ତାଙ୍କ ଯୋଗୁଁ ଭାରତୀୟ ବିଜ୍ଞାପନରେ ଆନିମେସନ୍‌ର ବ୍ୟବହାର ବଢ଼ିଛି । ୧୯୬୦ ରୁ ୧୯୯୦ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଟି.ଭି ପରଦାରେ ବାରବାର ଦିଶୁଥିବା ନଟରାଜ ପେନସିଲ୍, ଏଭାରେଡି ବ୍ୟାଟେରୀ, ଅମୁଲ୍, ଟପ୍ ରେହେମାନ୍ ଓ ମ୍ୟାଗି ନୁଡୁଲ୍, ଷ୍ଟ୍ରେପ୍‌ସିଲ୍, ବାଟା ଚପଲ ଏବଂ କାଡବେରୀ ଜେମସ୍ ଆଦିର ବିଜ୍ଞାପନ ଅନେକଙ୍କର ମନେଥିବ । ସେ ସବୁର ଆନିମେସନ୍ ଭାଗଟି ରାମମୋହନ ତୁଲାଉଥିଲେ । ସେ ସମୟରେ ବେଶି କେହି ଆନିମେସନ୍‌କୁ କ୍ୟାରିୟର ଭାବରେ ଗ୍ରହଣ କରିବାକୁ ପସନ୍ଦ କରୁନଥିଲେ । ରାମମୋହନଙ୍କ କମ୍ପାନୀ ମାତ୍ର ୧୦ରୁ ୧୫ ଜଣଙ୍କୁ ନେଇ ଆରମ୍ଭ ହୋଇଥିଲା ଓ ଦୀର୍ଘ ପଚିଶ ବର୍ଷ ପରେ ବନ୍ଦ ହେଲାବେଳକୁ ସେଠି ମାତ୍ର ୨୫ ଜଣ ଲୋକ କାମ କରୁଥିଲେ ।


୧୯୮୪ରେ ରାମମୋହନ ଗୋଟିଏ ବଡ଼ କାମରେ ହାତ ଦେଲେ । କାମଟି ହେଲା, ଭାରତୀୟ ମହାକାବ୍ୟ ‘ରାମାୟଣ’କୁ ଆନିମେସନ୍ ରୂପ ଦେବା । ଜାପାନର ୟୁଗୋ ସାକୋ ନାମରେ ଜଣେ ଡକ୍ୟୁମେଣ୍ଟାରୀ ସିନେମା ନିର୍ମାତା ‘ରାମାୟଣ’ ପଢ଼ି ତାକୁ ଏକ ଆନିମେସନ୍ ସିନେମା କରିବାକୁ ଚାହିଁଲେ । ସେ ନିଜେ କିନ୍ତୁ ଆନିମେସନ୍ ଜାଣିନଥିଲେ ଓ ‘ରାମାୟଣ’କୁ ଠିକ୍‌ରେ ଉପସ୍ଥାପନା କରିବାକୁ ଜଣେ ଭାରତୀୟ ସହଯୋଗୀ ଖୋଜୁଥିଲେ । ସିନେମାର ନିର୍ଦ୍ଦେଶନା ଦେଉଥା’ନ୍ତି କୋଇଚି ସାସାକି । ୧୩୫ ମିନିଟ୍ ଅବଧିର ଏହି ସିନେମାର ନାମ ହେଲା ‘ରାମାୟଣ: ଦ ଲିଜେଣ୍ଡ ଅଫ୍ ପ୍ରିନ୍ସ ରାମ’ । ରାମମୋହନ ସେଥିରେ ସହଯୋଗୀ ନିର୍ଦ୍ଦେଶକ ଭାବରେ ଯୋଗ ଦେଲେ । ପ୍ରାଥମିକ ଯୋଜନା ହିସାବରେ ସିନେମା ଭାରତ ଓ ଜାପାନର ମିଳିତ ପ୍ରକଳ୍ପ ଭାବରେ ତିଆରି ହେବାର ଥିଲା । ରାମାୟଣର ଚରିତ୍ରମାନଙ୍କୁ କାର୍ଟୁନ୍ ଭାବରେ ଚିତ୍ରଣ କରିବାକୁ ହିନ୍ଦୁତ୍ୱବାଦୀମାନଙ୍କ ବିରୋଧକୁ ସରକାର ସମ୍ମାନ ଦେଇ ପ୍ରକଳ୍ପରେ ସାମିଲ୍ ହେଲେ ନାହିଁ । ରାମମୋହନଙ୍କର ଏଇଟି ଗୋଟେ ସ୍ୱପ୍ନର ପ୍ରକଳ୍ପ ଥିଲା କିନ୍ତୁ କିଛି ହିନ୍ଦୁତ୍ୱ ଗୋଷ୍ଠୀଙ୍କ ବିରୋଧ ଯୋଗୁଁ ସିନେମାଟି ଭାରତରେ ଠିକ୍‌ରେ ରିଲିଜ୍ ମଧ୍ୟ ହୋଇ ପାରିଲାନି । ମୁମ୍ବାଇରେ ସିନେମାର ପ୍ରିମିୟର୍ ସୋ ରେ ମାତ୍ର ଚାଳିଶରୁ ବି କମ୍ ଲୋକ ଯୋଗ ଦେଇଥିଲେ । ୧୯୯୨ରେ ଆରମ୍ଭ ହୋଇ ସିନେମା ୧୯୯୪ରେ ସରିଥିଲା । ଘଟଣାଟି ଦୁଃଖଦାୟକ ଥିଲା ଓ ଭାରତୀୟ ଆନିମେସନ୍ ବିଶ୍ୱ ଦରବାରରେ ଯେଉଁ ଦମ୍ଭ ପଣରେ ଠିଆ ହେବାର ସୁଯୋଗ ପାଇଥିଲା ସେଇଟି ହାତରୁ ଖସିଗଲା । ସିନେମାରେ ଅରୁଣ ଗୋଭିଲ୍ ଶ୍ରୀରାମଙ୍କ ସ୍ୱର ଦେଇଥିବା ବେଳେ ଲଙ୍କା ନରପତି ରାବଣ ପାଇଁ ସ୍ୱର ଦେଇଥିଲେ ଅମରେଶ ପୁରୀ । ସିନେମାରେ ଆହୁରି ଅନେକ ଭାରତୀୟ ଲୋକଙ୍କର ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ ଯୋଗଦାନ ଥିଲା । ଭାରତରେ ନ ଚାଲିଲେ ମଧ୍ୟ ସିନେମାଟି ଜାପାନରେ ସଗୌରବେ ତା’ର ପଚିଶତମ ଜନ୍ମଦିନ ବେଶ ଧୂମ୍‌ଧାମ୍‌ରେ ପାଳନ କରିଥିଲା । ସିନେମା ହଲ୍‌ରେ ନଚାଲିଲେ ମଧ୍ୟ ପରେ ରାମାୟଣ ଦୂରଦର୍ଶନ ଓ କାର୍ଟୁନ୍ ନେଟୱର୍କରେ ପ୍ରଦର୍ଶିତ ହେଲା ଓ ସିଡି ଏବଂ ଡିଭିଡି ସବୁ ବଜାରକୁ ଆସିଲା ପରେ ଲୋକପ୍ରିୟ ହେଲା ।


୧୯୯୦ରେ ରାମମୋହନ ୟୁନିସେଫର ‘ମିନା’ ଚରିତ୍ରକୁ ନେଇ ଅନେକ ସିନେମା ତିଆରି କରିଥିଲେ । ‘ମିନା’ ଚରିତ୍ର ବିଷୟରେ ସେ ସମୟର ଲୋକେ ନିଶ୍ଚୟ ମନେ ରଖିଥିବେ । ‘ମିନା’ର ସିନେମାଗୁଡ଼ିକ କେବଳ ଭାରତ ନୁହେଁ ଆମ ପଡ଼ୋଶୀ ଦେଶ ବାଂଲାଦେଶ, ପାକିସ୍ଥାନ ଓ ନେପାଳରେ ମଧ୍ୟ ପ୍ରଦର୍ଶିତ ହେଇ ଲୋକପ୍ରିୟ ହୋଇଥିଲା । ପ୍ରକୃତରେ ‘ମିନା’ ତିଆରି ହୋଇଥିଲା ବାଂଲାଦେଶ ପାଇଁ । ସାମାଜିକ ସମସ୍ୟା, ବିଶେଷ କରି ଲିଙ୍ଗଗତ ବୈଷମ୍ୟକୁ ଆଧାର କରି କିଛି ଆନିମେସନ୍ ସିନେମା କରିବାକୁ ରାମମୋହନଙ୍କୁ ବଙ୍ଗଳାଦେଶର ୟୁନିସେଫ୍ ମୁଖ୍ୟ ଅନୁରୋଧ କରିଥିଲେ । ‘ମିନା’ ସେ ସମୟରେ ଏତେ ଲୋକପ୍ରିୟ ଓ ସଫଳ ଥିଲା ଯେ ୟୁନିସେଫ୍ ରାମମୋହନଙ୍କୁ ଆଫ୍ରିକା ମହାଦେଶ ପାଇଁ ସେମିତି ଏକ ସାନ ଝିଅର ଚରିତ୍ର ତିଆରି କରିବାକୁ ଅନୁରୋଧ କରିଥିଲେ ଓ ରାମମୋହନ ସେଥିପାଇଁ ‘ସାରା’ ଚରିତ୍ର ତିଆରି କରିଥିଲେ ।


ରାମମୋହନ ଦେଖିଲେ ତାଙ୍କ କମ୍ପାନୀ ଆଉ ବେଶି କିଛି ଆଗକୁ ବଢୁନି ଓ ଚାରି ପାଖରେ ଆନିମେସନ୍ ପ୍ରତି ଧିରେ ଧିରେ ଆଗ୍ରହ ବଢୁଛି । ଠିକ୍ ସେତିକିବେଳେ ୟୁଟିଭିର ରୋନି ସ୍କୃୱାଲା ରାମମୋହନଙ୍କୁ ମିଶି କିଛି ଗୋଟେ କରିବାକୁ ପ୍ରସ୍ଥାବ ଦେଲେ । ରାମମୋହନ ରାଜି ହେଲା ପରେ ଦୁହେଁ ଲସ୍ ଏଞ୍ଜେଲସ୍ ବାହାରିଗଲେ । ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ଥିଲା ଡିସ୍‌ନି ଓ ଫକ୍ସ ଷ୍ଟୁଡିଓ ବୁଲିବା । ସେଠାର ଆନିମେସନ୍‌ର କ୍ୱାଲିଟି ବହୁତ ଭଲ ଥିଲା । ତେବେ ରାମମୋହନ ତାଙ୍କ ପୁରୁଣା ଆନିମେସନ୍ କିଛି ଦେଖାଇଲା ପରେ କାମ କିନ୍ତୁ ମିଳିଗଲା । ପ୍ରଥମ କାମ ମିଳିଲା ‘ଓଲିଭର୍ ଟୁଇଷ୍ଟ’ । ଯେଉଁଠି ଓଲିଭର ଗୋଟେ କୁକୁରର ନାଁ ଥିଲା । କାମ ତ ମିଳିଗଲା, ହେଲେ ଅଭାବ ଥିଲା ଆନିମେଟର୍‌ଙ୍କର । ୧୯୯୭ରେ ରାମମୋହନଙ୍କ କମ୍ପାନୀ ରାମମୋହନ ବାୟୋଗ୍ରାଫିକ୍ସ ୟୁଟିଭି ସହ ମିଶିଗଲା ଓ ତିଆରି ହେଲା ଆର.ଏମ୍-ୟୁ.ଏସ୍.ଏଲ୍ । ପରେ ତା’ ନାମ ହେଲା ୟୁଟିଭି ଟୁନ୍ସ । ସେ ସମୟରେ ସେଇଟି ଭାରତର ସବୁଠୁ ବଡ଼ ଆନିମେସନ୍ ଷ୍ଟୁଡିଓ ଥିଲା । ଭାରତ ଓ ଭାରତ ବାହାରର ଅନେକ ବରାଦି ଆନିମେସନ୍ କାମ ସେଠି କରାଯାଉଥିଲା । ମୁଁ ରାମମୋହନଙ୍କ ସହ ମିଶିଥିବା ବେଳେ ରାମମୋହନ ୟୁଟିଭି ବିଲ୍‌ଡିଙ୍ଗରେ ବସୁଥିଲେ । ୨୦୦୦ ମସିହା ବେଳକୁ ଭାରତରେ ଅନେକ ଆନିମେସନ୍ ଷ୍ଟୁଡିଓ ହୋଇସାରିଥିଲା ଓ ସେମାନେ ପରସ୍ପର ଭିତରେ ପ୍ରତିଯୋଗିତା କରି ଧିରେ ଧିରେ ଦର ଏତେ କମେଇଦେଲେ ଯେ ଆଉ ଭଲ କାମ କରିହେଲାନି । ଭାରତୀୟ ଆନିମଏସନ୍ ବଜାରର ଏପରି ଆତ୍ମଘାତୀ ବ୍ୟବହାରରେ ବିଦେଶର କାମ ସବୁ ବେଶୀ ଭାଗ ଚୀନ୍ ପଳେଇଲା । ଫଳରେ ରାମମୋହନ ଭାରତୀୟ ଆନିମେସନ୍ ଓ ନୂଆ ପିଢ଼ୀର ଆନିମେଟର୍‌ଙ୍କୁ ନେଇ ଯେଉଁ ସ୍ୱପ୍ନ ଦେଖିଥିଲେ ତାହା ଅଧା ରହିଗଲା ।


ସେଇଠି ରାମମୋହନ ତାଙ୍କର ଶେଷ ସମୟର ଅନେକ ସିନେମା ତିଆରି କରିବା ସହ ନୂଆ ଯୁବ ଆନିମେଟର୍‌ଙ୍କୁ ପ୍ରଶିକ୍ଷଣ ବି ଦେଉଥିଲେ । ୨୦୧୪ରେ ଭାରତୀୟ ଆନିମେସନ୍‌ର ପିତା କୁହାଯାଉଥିବା ରାମମୋହନଙ୍କୁ ଭାରତ ସରକାର ପଦ୍ମଶ୍ରୀ ସମ୍ମାନରେ ସମ୍ମାନୀତ କରିଥିଲେ । ୨୦୦୬ରେ ମୁମ୍ବାଇ ଆର୍ନ୍ତଜାତିକ ଫିଲ୍ମ ଫେଷ୍ଟିଭାଲ୍‌ରେ ତାଙ୍କୁ ଜୀବନବ୍ୟାପି ଅବଦାନ ପାଇଁ ସମ୍ମାନୀତ କରାଯାଇଥିଲା ।

About Dr. Ramakanta Samantaray

Ramakanta Samantaray is a contemporary Indian Artist and well known Odia fiction writer. He also regularly writing features and critical texts on art and culture. Presently he is living and working in Bhubaneswar. He has published more than fifteen books.

View all posts by Dr. Ramakanta Samantaray →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *